Dünyanın her yerinde Grafik Tasarımcılar müşterilerine bir kaç taslak sunarlar. Müşteriler, genellikle tasarımcının favorisi olan tasarımı beğenmezler. En iyiye yakın olanını beğenir ve hatta bazen de üzerinde değişiklik isterler.

Ender de olsa, tasarıma olumlu katkılar yapan müşteriler de görülmektedir.

Nedeni ne olursa olsun; Grafik Tasarımcıların tasarımına karışmak, değiştirmek, içlerinden favori olmayanını seçmek, genelde görülen müşteri davranışlarındandır.

Çünkü biliyoruz ki; her grafikerin içinde “müşterim şunu değil de keşke bunu beğenseydi” dediği tasarımları vardır.

Hatta Türkiye’nin büyük grafik tasarım ustalarının arasında; müşterilerine sundukları alternatifler içinde müşterisine “bunu seçersen alacağım ücretin yarısını alırım” deyip en favori tasarımının kabul edilmesi için uğraşan, bunun için kazancının yarısını feda eden mesleğine aşık tasarımcıların olduğunu biliyoruz.

Çok başarılı, isabetli ve doğru tasarımlar, hatta müşteriye daha fazla kâr ve prestij sağlayacak tasarımlar beğenilmeyip değeri anlaşılmadan bir köşede kalmakta olduğu bilinen gerçeklerdendir.

Bazen de, iyi müşterinin iyi tasarımı tercih edip onayladığı hatta tasarıma olumlu katkılar yaptığı görülmektedir.

Dünyada ve ülkemizde; sadece tek alternatif olarak bir adet favori tasarım yapıp bunu müşteriye onaylatan tasarımcılar henüz çok azdır. Bu nedenle reklamcılar arasında; “iyi reklam görürseniz önce reklam vereni tebrik ediniz”, sözü yaygındır.

Ne yazık ki Dünyanın her yerinde de her iyi tasarım, her zaman kabul görmemektedir. Bu nedenle;
Batı ülkelerinde DEĞERİ ANLAŞILMAMIŞ TASARIMLAR sergileri açılmaktadır.

Biz de TGDD olarak; 24 Mayıs-6 Haziran 2015 tarihleri arasında İst. Üniversityesi Tophane Dil Merkezi’nde Türkiye’de bir ilk olacak “ONLAR NEYİ BEĞENDİ?” (Kabul edilen ve edilmeyen tasarımlar) konulu bir sergi açtık.

Bu sergimizde değerli tasarımcılarımızın müşteriler tarafından kabul edilen tasarımlarıyla, kabul edilmeyen tasarımlarını bir arada görme ve gösterme şansımız oldu.

Sergilenen eserlerin bazılarında müşterilerin beğenmediği ve kabul etmediği tasarımların gerçekten iyi tasarımlar olmadığı, bunların hemen yanında kabul ettiği tasarımların çok daha başarılı tasarımlar olduğunu gördük ve tasarımcıya “müşteri senden daha mı iyi tasarımcı? Nasıl oldu da beğenilmeyen vasat tasarımların arasından böyle daha mükemmel tasarımlar çıktı, bunda müşterinin payı oldu mu?” diye sorduk…

Sergilenen tasarımların bazılarında ise gerçekten iyi tasarımların beğenilmeyip , müşterinin işi bozarak neticeyi daha düşük kalitedeki tasarımlara doğru zorladığını tespit ettik.

Tasarımcılarla yaptığımız görüşmeler sonucunda öncelikli konunun şunlar olduğu ortaya çıktı: Müşteriden sağlam ve anlaşılır brief almak, daha sonra bu brief’e uygun tasarımlar üretebilme becerisine sahip olabilmek ve tasarım ortaya çıktıktan sonra da tasarımcının müşteri karşısında öz güvene sahip, bilgili, kültürlü olup işini savunabilecek dik duruşa sahip olabilmesi ve müşteriyi ikna kabiliyetine sahip olmasının gerekli olduğu sonucuna vardık.

Varılan bu sonuç, aynı sergi salonunda yapılan “grafik tasarımcı mı, müşteri tasarımcı mı? konulu panelde de varılan sonuçla aynı idi.

Bir çok reklam ajansında müşteri temsilcilerinin yetersiz kaldığı, kendine güvenen ve dik duruşa sahip tasarımcıların müşteriyi ikna etme bakımından acemi ve bilgisiz müşteri temsilcilerinden daha başarılı olduğu konuşuldu.

En iyi art direktör müşteridir, diyenler oldu… İyi tasarımda önce müşteriyi tebrik ediniz, diyenler oldu. Müşterinin taleplerini iyi öğreniniz, onun dediklerini yaparmış gibi gözükerek kendi bildiğinizi yapınız diyenler oldu.

Panelde Sergimize değerli eserler veren Öğretim Görevlisi Setenay Sezer; Tasarımcının bilgi ve yetenekle donanmış olması gerektiğini ve buna güvenerek müşteri karşısında dik durabilmesi gerektiğini, tasarım yapmayı bilmeyip sadece bilgisayar kullananların müşterinin her dediğine evet dediğini, söyledi. Sergimize güzel bir eserle katılmış olan Doç. Dr Fuat Akdenizli ise ABD’de tasarımcıların müşteriyle dalga geçer haline geldiğini ve dalga geçilmek istemeyen müşterinin tasarımcının işine karışmaya çekindiğini söyledi…

Türkiye’deki grafikerlerin Müşterilere taviz vermeyeceği günlerin özlemi ortaklaşa olarak dile getirildi. Bunun üzerine konu; eğitimden çalışma koşullarına, oradan akademik hayata uzandı. Türkiye grafikerlerinin sorunları üzerine yoğunlaşarak, TGDD koordinatörü Eğitmen Şeref Kocaman bu yakıcı konu üzerinde uzunca durdu ve grafiker sorunlarının önemine ve çözüm noktalarına yönelik görüşmeler panelin sürükleyici konusu oldu.

Gerek Sergiden, gerekse Panelden; müşterinin de zevk sahibi, görsel kültürü olan, derdini iyi anlatan, her şeyden önemlisi iyi niyetli ve tasarımcıya saygılı olması gerektiği ortaya çıktı.

Ticarette “Müşteri her zaman haklıdır”, derler ama bu sergide yer alan eserlerden müşterinin ne zaman haklı, tasarımcının ne zaman haklı olduğunun ana hatları gözler önüne serildi.

Sergimize alfabetik sırayla;

Anıl Topograf,
ASTAJANS,
Aydan Siretli,
Bülent Okay,
Emin Memmedov – IDEA görsel,
Ercan METE,
Erdem Çağla,
Faruk Çağla,
Fuat Akdenizli,
Hakan Negis,
Hüseyin Yayla – Gelişim Reklam,
Nuri Sezer,
Pınar Çelik,
Serdar Duran,
Setenay Sezer,
Şeref Kocaman
,
Yasemin Duran

sergi duvarlarımızı süsleyen elliden fazla değerli eserleriyle katıldılar.

Katılımcılardan sergi salonunda bizzat bulunanlara Sergi Katılım Belgeleri tarafımızdan verildi. İstanbul dışından eser yollayanlara ise, Katılım Belgesine isimleri yazılarak, adresleri tarafımıza bildirildiği takdirde kargo ile yollanmak üzere TGDD’de hazır bekletilmektedir.

Türkiye’de bir ilk olan “Onlar Ne Beğendi ?” sergimizi, değişik mekanlarda “Onlar Ne Beğendi?-2-” ve “Onlar Ne Beğendi?-3″ olarak devam ettireceğimizi, önemli bir konuya işaret eden bu dizi sergimizin katlanarak büyüyeceğini bildiriyor; katılımcı çok değerli eser sahipleri tasarımcı dostlarımıza sergimize katıldıkları için, TGDD’nin çalışkan üyelerine bu etkinlikteki çabaları için, salonlarını bize açan İst. Üni. Dil Merkezi’ne bize bu imkanı verdiği için ve sponsor FİLMON‘a değerli katkıları için gönülden teşekkür ediyoruz.

Faruk ÇAĞLA
TGDD Yön. Kur. Bşk.